Pozytywna dyscyplina

Pozytywna dyscyplina to metoda zyskująca coraz większą popularność. Jest to metoda opierająca się na przekonaniu, że wychowanie dziecka powinno odbywać się na zasadzie przyjaznej atmosfery, zrozumienia ale także stanowczości.

Rodzina jako najważniejsze środowisko wychowania dziecka

Rodzina stanowi dla dziecka najlepsze naturalne środowisko rozwojowe dzięki możliwości otoczenia go indywidualną opieką i zaspokojenia jego potrzeb.

Jedną z podstawowych potrzeb dziecka jest potrzeba życzliwości, ciepła i miłości. Dziecko lepiej i szybciej się rozwija w zakresie sprawności umysłu, sprawności fizycznej i kontaktów społecznych, gdy ma zapewnione poczucie bezpieczeństwa, a więc gdy jest uchronione od lęków i zaburzeń równowagi psychicznej.

Adaptacja dziecka do warunków przedszkolnych

Adaptacja oznacza przystosowanie do nowych warunków, poradzenie sobie, zgodę na zmianę. Dla niektórych maluchów rozpoczęcie przygody związanej z przedszkolem jest źródłem napięć, strachu, a także obawy przed nowym otoczeniem.  Adaptacja w przedszkolu u większości dzieci trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy. O jej długości decyduje jednak wiele czynników, między innymi: dojrzałość emocjonalna dziecka oraz postawa rodziców. W tym ciężkim okresie dla dzieci najważniejsze jest zrozumienie i poczucie bezpieczeństwa. Dla dzieci jest to nowe miejsce, nowi ludzie, zasady, brak rodziców oraz brak orientacji w czasie. 

Bezpieczeństwo dzieci w sieci

Internet jest dzisiaj źródłem wymiany informacji, rozrywki, nauki i pracy. Za pośrednictwem Internetu nie wychodząc z domu możemy zrobić zakupy, czy komunikować się z ludźmi na całym świecie. Oprócz tych dobrych stron Internet niesie za sobą wiele niebezpieczeństw zarówno dla dorosłych, młodzieży, a tym bardziej dzieci. Młodzież i dzieci często nieświadomi są niebezpieczeństw jakie niesie za sobą Internet. Pomimo tego, że organizowanych jest coraz więcej akcji oraz kampanii na temat bezpieczeństwa w sieci, w dalszym ciągu bardzo dużo młodych ludzi oraz dzieci nie wie jak bezpiecznie korzystać z zasobów Internetu. Ważne jest aby uświadamiać dzieci o niebezpieczeństwach jakie czyhają w sieci, a także ustalić z nimi odpowiednie do wieku zasady. 

Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci

Integracja sensoryczna to możliwość rejestrowania informacji ze świata zewnętrznego przez narządy zmysłów, ich przetwarzanie w ośrodkowym układzie nerwowym i wykorzystanie do celowego działania (def. wg Jean Ayres).

Proces integracji sensorycznej zaczyna się od pierwszych miesięcy życia płodowego i najintensywniej przebiega do końca wieku przedszkolnego, ale trwa całe życie. Rozwój integracji zmysłów odbywa się w sposób zaplanowany, według określonej kolejności. Czynności niższego rzędu przechodzą w czynności bardziej skomplikowane. Rozwój integracji zmysłów angażuje różne zmysły w różnym stopniu. Dlatego tak ważne jest już we wczesnym wieku dziecięcym zauważenie zaburzeń w ramach integracji oraz podjęcie odpowiedniej terapii.

Strona 1 z 2

We use cookies
Serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie.